Stavba Karlova mostu

19. října

V rámci projektu praha-archeologická.cz vznikla 3D rekonstrukce stavby pilíře a klenebního pole Karlova mostu. Digitální model vytovřil a postprodukoval Tomáš Musílek, na věcnou správnost dohlížel Ing. arch. Ondřej Šefců a graficky spolupracoval Zdeněk Mazač. Projekt byl podporován Ministerstvem kultury jako součást Národních oslav 700. výročí narození císaře Karla IV. a je zařazen do programu Strategie AV21. Každý piliř vznikl v samostatné jímce ohraničené dřevěným kůly vymazanými hlínou. Z bednění byla pomocí čerpadel odčerpána voda, aby bylo možné položit základy. Zřejmě do úplného spodku pilíře byly do říčního dna zaraženy dřevěné piloty. Na dno poté byl položen dřevěný základový rošt vyztužený kulatými kameny svázanými kovanými kramlemi”, píše ing. arch. Ondřej Šefců.

Karlův most nahradil předchozí Juditin most, stržený roku 1342 při jarním tání ledů. Stavba nového mostu začala v roce 1357 pod záštitou krále Karla IV. a byla dokončena v roce 1402. Praha se stala i díky kamennému mostu významnou zastávkou na evropských obchodních stezkách. 

Karel IV. nechal přivést do Prahy Petra Parléře a i přesto, že za sebou neměl žádné významné dílo, pověřil ho dostavbou svatovítské katedrály a později i Karlova mostu. Účelem nového kamenného mostu bylo udělat ho hlavně odolnějším proti povodním. Toho bylo dosaženo větší výškou a posunutím mostu více k severu oproti jeho předchůdci Juditině mostu. A taktéž byly jeho pilíře uloženy hlouběji než se původně předpokládalo. Dokonce o více než 2 metry pod úroveň říčního dna. K tomu bylo potřeba vyrobit statné bednění, které dělníkům zajistilo, aby se dostali suchou nohou na dno řeky. S tehdejšími technickými možnostmi a silným proudem řeky Vltavy se jednalo o dost složitý počin. 

9.8 /10

košík

Zhlédnuto: 28 094x Hodnocení: 9.8/10 Komentářů: 77 Kategorie: technika

Značky: česká republika , dřevo , stavba , animace , technologie , most , praha , řeka , kámen , architektura , 3d , vltava , karlův most

Komentáře

Komentovat
zbývá znaků: 0
Stavět trapnou turistickou atrakci, kam už žádný turista nevkročí. No jo co chtít po předcích cyklobuzen
úplně si predstavuju jak piju pivo a divam se na tebe jak se s vypetim vsech sil snazis posunout aspon ten jeden kvadr abys jej dostal na spravne misto 😃 podivej se jak dlouho vydrzi mosty ted. treba trojska lavka 😉
jak dlouho by ho stavěli s dnešní technikou ? technika je ale ruce stojí a nehejbou se
to byli neskutečný frajeři...akorát se teď cejtim trochu blbě, já jsem si ráno ani neustlal postel..
vy cesi ste neskutocne tepli rozpravkovy nador
Kurva nerozumím řeči tvého kmene. Buď mluv slovensky nebo česky . Ani jedno ti nejde tak drž raději píču.
zavri si ten svoj pyštek ty teploško
Co to meleš vole, píšeš jak nějaký maďar.
Zkurvená matematika, dokonalá technika, žádný místo pro náhodu, žádná mystika 😎
Tyjo, vtipný, že jsem to viděl asi týden zpět na US webu. Tím je nechci nějak profitovat, sou to píče. A děkuji Košíkovi za příspěvek. Jinak si prostě v dnešní době nedokáži představit, že by se něco takhle impozantního, technologicky náročnýho mělo dít...Ano, Češi pořád umí, ale jsme tak nějak tlumeni něčím a někým...
Fešáku, ty rošťáku ušatá😅😅
Samozřejmě, že Karlův most postavili mimozemšťani. Je na to i hromada svědků. Bohužel ale při pohledu na emzáky zkameněli. Emzáci je pak použili na most jako ozdobu.
Nevidím tam vajíčka.
tento mytus byl vyvracen
Myslím, že je zbytečné na todle téma nějak reagovat, kor těm, kterým pokulhává mateřský jazyk natož nauka o největším českém vladaři, který nám dal přednost pře němci i když nemusel...a pak člově přečte výblitek o nějaké železobetonu a mrtvém dědictví...KARLE VRAŤ SE KURVA!! JINAK JSME V PIČI A VEM I MASARYKA!!
Když už se oháníš mateřským jazykem, to tvé "kor" se píše s dlouhým ó, je to nespisovný výraz a do psaného projevu nepatří, a ještě navíc je to germanismus..
Trochu off topic, ale stejně. Kdo má rád naši historii, mrkněte na yt kanál badatele.net. Věnuje se všemu možnému a teď někdy má vycházet knížka o Štěchovicích, kde se podle nových poznatků měla vyrábět těžká voda pro Adolfovu atomovku.